بالانس فن
نوشته شده توسط : سینا

بالانس فن

فن ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و به شکل مستقیم یا غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار مهم است که این فن ها در بهترین وضعیت خود قرار داشته باشند و بتوانند کارایی خوبی را ارائه کنند. این فن ها به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل شوند و به همین دلیل به بالانس فن نیاز دارند و حتماً باید این مشکل برطرف شود، چون در صورت برطرف نشدن آن به سایر قطعات نیز ضربه خواهد زد و موجب بروز مشکلات بیشتری می شود. زمانی که یک فن از بالانس خارج می‌شود و به اصطلاح نابالانس می شود شروع به لرزه کردن می‌کند و همین موضوع سبب می شود که عمر دستگاه، یاتاقان ‌ها و بلبرینگ ها کوتاه تر شود و موجب سر و صدای زیادی نیز می شود. پس برای اینکه بتوان تمامی این مشکلات را برطرف کرد باید اقدام به بالانس فن کرد.

منظور از نابالانسی چیست؟

امروزه با توجه به اینکه فن ها در صنایع و کارخانجات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند باید توجه زیادی به مبحث نگهداری و تعمیرات آن ها شود، چون همان گونه که در بالا گفته شد اگر به این فن ها رسیدگی نشود در بلند مدت باعث ایجاد مشکل در سایر قطعات نیز می‌شوند و هزینه های صرف شده چندین برابر خواهد شد و به همین دلیل بسیار مهم است که با استفاده از روش های مختلفی آن را بالانس کرد.

اما عوامل مختلفی باعث می شوند تا یک فن از حالت بالانس خارج شود، ما در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می پردازیم اما در ابتدا بهتر است بدانید که با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توان فن مورد نظر را بالانس کرد. با استفاده از بالانس استاتیک و بالانس دینامیکی فن می توان چنین کاری را انجام داد و این مشکل را برطرف کرد. اما این نابالانسی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که برخی از آن ها در حین ساخت چنین مشکلاتی را به وجود می آورد.

به طور مثال جرم مواد نابرابر، جایگذاری نامناسب سوراخ ها و قرار نگرفتن آن ها در راستای مرکز و همچنین اشتباهات مونتاژ باعث می شود که فن دچار نابالانسی شود و در زمان استفاده کل فرایند تولید را با چالش مواجه کند. بهترین راهکار این است که ابتدا در زمان  تهیه به بررسی مواردی بپردازید که مشخص شود آیا فن مورد نظر دچار مشکل است یا خیر. یا اینکه می توان از مراکز معتبری که وجود دارند، این تجهیزات را خریداری کرد تا مطمئن شوید به صورت بهینه و استاندارد آن ها را تولید می کند. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شود تا فن در هنگام کارکرد دچار نابالانسی شود، از جمله دلایلی که باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود می توان به ایجاد رسوب روی پروانه یا شکسته شدن و آسیب به یکی از پره ها، سایش پره فن و همچنین ایجاد مشکلات حرارتی در روتور باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شود.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات مفید و مختصری در مورد بالانس فن و همچنین بالانس دینامیکی فن ارائه شد که برای برطرف کردن مشکلات فن بهتر است که از راهکارهایی که معرفی شد برای بالانس آن استفاده کنید. همان گونه که گفتیم فن از جمله تجهیزاتی است که در بسیاری از کارخانجات و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و اگر دچار مشکل شود فرایند تولید نیز با مشکل مواجه می‌شود و بهتر است که همواره سعی شود تا در بهترین شرایط این فن ها کار کنند. 




:: برچسب‌ها: بالانس دینامیک فن,بالانس فن ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 0 0 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: